Strategia Rozwoju Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 roku
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. działa w oparciu o „Strategię Rozwoju Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 roku”. Dokument został zatwierdzony w dniu 26 czerwca 2014 roku uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.
Misją portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu na okres 2014 – 2027 jest:
Tworzenie dogodnych warunków rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku
Wypełnienie misji stanie się możliwe dzięki realizacji dwóch celów głównych rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, jakimi są:
Zapewnienie szerokiej, odpowiadającej potrzebom rynkowym, oferty usługowej zarówno w ramach dynamicznie zmieniającej się funkcji transportowej, jak i innych portowych funkcji gospodarczych, w szczególności dystrybucyjno – logistycznej i przemysłowej.
Lepsza integracja zespołu portowego Szczecin – Świnoujście w morsko-lądowym korytarzu transportowym Północ – Południe dzięki realizacji inwestycji związanych z zapewnieniem nowoczesnej infrastruktury portowej, oraz niezbędnych dla rozwoju portów inwestycji w infrastrukturę dostępu do portów od strony morza i lądu.
W przypadku pierwszego ze zidentyfikowanych celów głównych, priorytety należy identyfikować z takimi działaniami, jak:
- Stworzenie oferty usługowej dla nowych ładunków lub dla ładunków już obsługiwanych, dla których z uwagi na obserwowane tendencje rynkowe dotychczasowy potencjał usługowy jest niewystarczający.
- Stworzenie oferty usługowej dla obsługiwanych już ładunków, ale w nowych relacjach przeładunkowych.
- Sprostanie oczekiwaniom klientów w zakresie zapewnienia większych możliwości składowania obsługiwanych ładunków.
- Poprawa jakości oferowanej obsługi dzięki wdrożeniu m.in. nowych technologii, zapewnieniu nowoczesnej i mało awaryjnej infrastruktury i suprastruktury technicznej, zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań związanych z tzw. infrastrukturą portów morskich, uproszczeniu formalności administracyjnych.
- Stworzenie warunków dla rozwoju funkcji dystrybucyjno – logistycznej w stosunku do ładunków drobnicowych oraz masowych.
- Stworzenie warunków dla rozwoju nowoczesnych przemysłów portowych.
- Stworzenie warunków dla rozwoju pozostałych funkcji gospodarczych portów morskich.
- Promocja oferty usługowej oraz związanej z lokowaniem inwestycji bezpośrednich na terenach portowych.
- Integracja podmiotów obrotu portowego w ramach inicjatyw klastrowych.
- Podejmowanie działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR).
- Osiągnięcie konsensusu między realizacją celów gospodarczych a wymogami związanymi z ochroną środowiska naturalnego.
W przypadku drugiego z przywołanych celów głównych związane z nim priorytety będą obejmowały takie działania jak:
- Poprawa parametrów dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujście od strony morza.
- Poprawa parametrów dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujścia od strony lądu (w relacjach z dalszym zapleczem).
- Poprawa infrastruktury drogowej i kolejowej styku portów z ich bezpośrednim otoczeniem.
- Dostosowanie wybranych elementów infrastruktury portowej do nowych parametrów dostępu do portów od strony morza i lądu.
- Stworzenie warunków dla rozwoju przewozów intermodalnych w relacjach z portami.